Naast zuivelproducten zijn er nu voor het eerst ook vleesproducten met het weidegang-label beschikbaar.

Westfleisch SCE uit het Westfaalse Munster, is de eerste vleesverwerker die samen gaat werken met PRO WEIDELAND. Sinds november van afgelopen jaar kunnen consumenten naast melk, boter en kaas ook producten van rundvlees krijgen, met het label PRO WEIDELAND, welke normen stelt aan weidegang en zo kwaliteit garandeerd.

De gelabelde rundvleesproducten bestaan uit gehakt, hamburgers en goulash. Het vlees werd drie maanden geleden voor het eerste geintroduceerd op uitgekozen supermarkten in Hamburg, Berlijn en Mecklenburg-Vorpommern. De verkoop is goed begonnen ,,de reacties op het product waren altijd positief´´ vat Heribert Qualbrink, inkoopsmanager voor landbouw van Westfleish, samen: ,,het concept komt tot bloei en is voor geïnteresseerde consumenten een echt alternatief voor directe ondersteuning van de landbouw en tegelijkertijd het bevorderen van dierwelzijn´´.

Binnen het eerste jaar wil Westfleisch 2000 dieren in het PRO WEIDELAND programma intergreren en betaalt per weidekoe €15 extra aan de melkveehouder. De koeien komen voornamelijk van boeren uit de omgeving van Oldenburg/Ostfiresland en omliggende weidegebieden. ,,Het concept is gebaseerd op een nauwe samenwerking met de – eveneens coöperatieve – melkfabriek Ammerland, om verdere meerwaarde te creëeren voor boeren die betrokken zijn bij het PRO WEIDELAND label.

De dieren hebben het jaarrond bewegingsvrijheid, grazen ten minstens 120 dagen 6 uur lang op de weide en krijgen alleen gentechniekvrije voeding. Per koe per  jaar moet ten minstens 2000 m2 grasland en daarvan ten minstens 1000 m2 weideland beschikbaar zijn.

Geen ander label controleert de eisen voor weidemelk- en weidevleesproducten zo strikt als het kwaliteitslabel van PRO WEIDELAND, waarvoor in de EU geen uniforme criteria bestaan. ,,Voor de consumenten geeft het kwaliteitslabel een absolute zekerheid, over de kwaliteit van de producten die zij in de schappen terug vinden´´ vertelt dr. Arno Krause, directeur van het Grunlandzentrum in wiens handen het label ligt.

Achter het kwaliteitslabel bestaat, als een weerspiegeling van de maatschappij, een grote gemeenschap die doelstellingen heeft getekend en weidegang als natuurlijke leefwijze ziet, met zijn positieve invloeden op dierwelzijn, milieubescherming en biodiversiteit, en dit expliciet ondersteund. De gemeenschap telt ongeveer 30 vertegenwoordigers van de landbouw, milieu- en dierbescherming, wetenschap en politiek. Hun aantal groei voortdurend.

Ook de Westfleisch SCE behoort tot de opstellers van de doelstellingen en ondersteund als coöperatieve onderneming regionale en duurzame beweiding. De fusie met PRO WEIDELAND is in meerdere opzichten een voordeel, zegt Heribert Qualbrink. Als ervaren partner past die samenwerking perfect bij de pioniersgeest van Westfleish op het gebied van dierwelzijn, -bescherming en –gezondheid: ,,Gezamelijk met PRO WEIDELAND kunnen wij een positief accent leggen op het imago van boeren vleesproductie en kunnen we voor consumenten voldoen aan de hoogste eisen  voor weideproducten´´.

Over PRO WEIDELAND

Het groene, ronde label van PRO WEIDELAND is eigendom van het Grünlandzentrum Niedersachsen/Bremen e.V. gevestigd in Ovelgönne. Het wordt beheerd door PRO WEIDELAND GmbH. In 2017 werd het kwaliteitslabel, welke een grazende koe in een weelderige weide toont, plechtig geintroduceerd in Niedersachsen. De zuivelfabriek Ammerland was de eerste zuivelfabriek die aan het programma deelnam. Na hen volgden nog anderen uit heel Duitsland, evenals FrieslandCampina uit Nederland.

Achter het label staat, als een weerspiegeling van de maatschappij, een grote gemeenschap van belanghebbende, waaronder de BUND, ProVieh, de universiteit van Göttingen evenals het federaal instituut voor Landbouw en Voedsel.

Het doel van PRO WEIDELAND is om de diversiteit van productiesystemen in de zuivelindustrie te bevorderen en de weidegang als natuurlijke leefwijze, met haar positieve bijdrage aan milieubescherming, dierwelzijn en biodiversiteit, te versterken.

Over Westfleisch SCE

Westfleisch is een van de toonaangevende vleesverkopers in Duitsland en Europa. De onderneming slacht, ontleed, verwerkt en verfijnd op negen locaties in het noordwesten van Duitsland. 40 procent van de producten wordt in 40 landen wereldwijd geëxporteerd. Westfleisch heeft ongeveer 5.000 medewerkers in dienst, het hoofdkantoor bevindt zich in het Westfaalse Münster.

Westfleisch is een Europese coöperatie (SCE) en behoudt de traditie zoals deze in 1928 aanwezig was, toen de veehandel opgericht werd. Medewerkers en eigenaren zijn meer dan 4.000 boeren. Door middel van een samenwerkingsovereenkomst leveren de boeren aan Westfleisch varkens, koeien en kalveren. Westfleisch garandeert de oorsprong, veiligheid en kwaliteit van het waardevolle vlees – ,, rechtstreeks van de boeren´´.

Meer informatie op: www.westfleisch.de/home/

More information Ok